Bedömning


I bedömningen tar jag hänsyn till era reflektioner och diskussioner i klassrummet såväl som på bloggen. Dessutom kommer ni att examineras genom att ni skriver en en krönika, där ni väljer att fokusera på ett ämne och text som vi behandlat under lektionstid (se vidare under examination): 


För A

Eleven kan skriva blogginlägg och en krönika som är sammanhängande, begripliga och väldisponerade samt anpassade till syfte, mottagare och kommunikationssituation. Dispositionen i den skriftliga framställningen är tydligt urskiljbar. Eleven kan i huvudsak följa skriftspråkets normer för språkriktighet, och språket är varierat och innehåller goda formuleringar.

Eleven kan läsa, reflektera över och göra sammanfattningar av artiklar och föreläsningar samt skriva egna blogginlägg och en krönika som lyfter fram huvudtanken i det lästa och ger nya, relevanta perspektiv. I sina blogginlägg och sin krönika värderar och granskar eleven med säkerhet källor kritiskt samt tillämpar grund- läggande regler för citat- och referatteknik. 


Eleven kan göra välgrundade och nyanserade reflektioner över hur språklig variation hänger samman med talare och kommunikationssituation samt ge exempel på och nyanserat diskutera hur språk och språkbruk kan markera avstånd och samhörighet. Dessutom resonerar eleven utförligt, utifrån flera olika perspektiv, om attityder till flera olika former av språklig variation. 


För  C


Eleven kan skriva blogginlägg och en krönika som är sammanhängande och begripliga samt anpassade till syfte, mottagare och kommunikationssituation. Dispositionen i den skriftliga framställningen är tydligt urskiljbar. Eleven kan i huvudsak följa skriftspråkets normer för språkriktighet, och språket är varierat och delvis välformulerat. 


Eleven kan läsa, reflektera över och göra sammanfattningar av artiklar och föreläsningar samt skriva egna blogginlägg och en krönika som lyfter fram huvudtanken i det lästa. I sitt arbete värderar och granskar eleven med viss säkerhet källor kritiskt samt tillämpar grundläggande regler för citat- och referatteknik. 


Eleven kan göra välgrundade reflektioner över hur språklig variation hänger samman med talare och kommunikationssituation samt ge exempel på och diskutera hur språk och språkbruk kan markera avstånd och samhörighet. Dessutom resonerar eleven översiktligt, utifrån några olika perspektiv, om attityder till några olika former av språklig variation. 


För E


Eleven kan skriva blogginlägg och en krönika som är sammanhängande och begripliga samt till viss del anpassade till syfte, mottagare och kommunikationssituation. Eleven kan i huvudsak följa skriftspråkets normer för språkriktighet.

Eleven kan läsa, reflektera över och göra enkla sammanfattningar av artiklar och föreläsningar samt skriva blogginlägg och en krönika som anknyter till det lästa. I sitt arbete värderar och granskar eleven med viss säkerhet källor kritiskt samt tillämpar grundläggande regler för citat- och referatteknik. 


Eleven kan göra enkla reflektioner över hur språklig variation hänger samman med talare och kommunikationssituation samt ge exempel på hur språk och språkbruk kan markera avstånd och samhörighet. Dessutom resonerar eleven översiktligt om attityder till någon form av språklig variation. 











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar