måndag 27 maj 2013

Finns det ett manligt och kvinnligt språk?

Idag ska vi tillsammans med Anna undersöka och samtala om språket ur ett genusperspektiv. Finns det ett manligt och ett kvinnligt språk?


Vi ska idag fördjupa sig i språklig variation kan bero på kön.


Lektionsmål: Får förståelse för hur man kan studera språkliga uttryck ur ett genusperpektiv samt få inblick i hur språket kan ge uttryck för normer och stereotyper.

Språkmål: Kunna reflektera och diskutera kring hur språket kan ge uttryck för och kan spegla könsroller i samhället.


Viktiga begrepp
genusperspektiv, stereotyp, norm, socialt konstruerat.




1. Vad betyder ordet perspektiv:
När man studerar/tittar på ett ämne såsom språk, historia, religion genom olika glasögon (metafor för infallsvinklar, perspektiv). Dessa perspektiv/glasögon kan vara till exempel genus, ekonomiskt, historiskt, klass. Exempel: Vi vill fördjupa oss i miljöfrågan, detta kan vi titta på ur ett historiskt och ekonomiskt perspektiv. Hur har miljön förändrats det senaste seklet. Hur påverkar miljön länders ekonomi.


2. Genusperspektiv
Att studera ur ett genusperspektiv innebär att man tittar på saker/fenomen genom att granska hur det ser ut för kvinnor och män, vad som skiljer sig/vad som är gemensamt.
Man kan till exempel studera språk ur ett genusperspektiv.


Att diskutera
-Hur tror ni att tjejer respektive killar talar? Tror du att det finns oskrivna regler för hur tjejer/killar ska tala?



 


3. Stereotyp:
Detta är vår bild av hur män/killar/tjejer/kvinnor talar: kallas för stereotyp (=förenklade föreställningar av personer som ingår i en grupps egenskaper) Detta kan bli till en norm: ett krav/bild av hur man ska vara som tjej eller kille.

Enligt ny forskning på området skiljer sig inte sättet att tala på så mycket åt längre.




4. Socialt konstruerat
Att analysera genom ett genusperspektiv innebär  att se på kön som socialt konstruerat. Socialt konstruerat, vad betyder det? skapat av oss människor.

Språket är socialt konstruerat -vi människor uppfinner det gång på gång.
Men det finns många gamla rester i språket, andra språk såsom franska, tyska, kasus och men också vem som språket har riktat/riktar sig till. Nästa moment ska handla om vem/vilka språket ofta riktar sig till.


Titta på ett avsnitt av värsta språket om kvinnligt och manligt:


Att diskutera:
Kan ni komma på fler ord som innehåller man/män/herre?

Kort gruppdiskussion i grupper om tre.


Exempel:
-allmän, fransman, norrman, människa, polisman, man borde....,



5. Hen

Idag har pronomet hen introducerats och används på många ställen i Sverige. Hen som könsneutralt pronomen. T.ex. när personer är anonyma och där könet inte spelar någon roll.



Att läsa och undersöka: Alla dessa mansord har Gerd Brantenberg  och stereotyper/ normer bytt ut i en bok som hon skrev 1977. I Egalias döttrar berättas historien om pojken Petronius som växer upp i staden Egalsund i landet Egalia. Där kvinnorna på morgonen läser tidningen, pussar mannen på kinden och går till jobbet, medan männen oroar sig över barn, hem och huruvida de kommer att ha råd med en ny särk till sin frus nästa firmafest.


Att diskutera på bloggen: 


-Vad i texten reagerar du på och varför? Allt ni reagerar på!
-Tror du att orden med man/herre/män kommer att förändras i framtiden?
-Vad tycker du om ordet hen?
-Kommer vi att använda det könsneutrala pronomet hen i framtiden eller inte?
-Vad har varit mest intressant under dessa veckor? Maktspråk, framtidens språk eller genusperspektivet? Varför?









41 kommentarer:

  1. Det jag reagerade främst på i texten var att det var omvända roller, d.v.s. kvinnan var som mannen i denna text, hon tog de flesta besluten och det verkade som att det var hon som hade makten. Mannen i texten var väldigt tillbakadragen och det verkade som att han inte vågade ta för sig. Jag reagerade på detta eftersom det faktiskt är så att männen i dagen samhälle har en tydlig dominans och kvinnorna får i en massa situationer agera på ett tillbakadraget sätt just på grund av att de är kvinnor.
    Jag reagerade också på vissa ord i texten som kvinniskor eftersom jag inte ens begrep vad ordet innebar från början men sen så märkte jag att de hade bytt ut män--niskor till kvinn--iskor. Kvinniskor låter inte lika bra som människor. Jag reagerade också på ordet dam istället för man. Detta ordet lät inte heller lika bra som man.
    Jag tror att orden man/herre/män kanske kommer att förändras i framtiden men jag tror inte att det kommer bli aktuellt de framtida åren. Kanske om några decennier men inte just nu. Männen har fortfarande dominans i samhället och jag tror att det skulle skapas opinioner i samhället om vi hade förändrat dessa ord just idag.
    Jag tycker att ordet hen är bra eftersom då behöver man inte generalisera om det är en kvinna eller man saken berör, utan då kan man bara säga hen så förstår man att det både kan vara en man och en kvinna. Dock så finns det nackdelar med ordet hen, det är ju så att småbarn kommer att undra saker kring detta ord, de kanske ifrågasätter detta ord eftersom de alltid har lärt sig att det inte finns något könsneutralt ord. Jag tror inte att jag kommer att använda detta ordet i framtiden men det kanske blir så att jag använder ordet ibland.
    Jag tycker att maktspråket har varit det intressantaste ämnet eftersom jag kände mig engagerad i det och man förstod att man kan bemötas och tolkas på olika sätt utifrån hur man talar/skriver.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, sacha för dina intressanta synpunkter. Jag håller med dig om att texten verkligen utmanade ens föreställningar kring könsroller. Jag hade också svårt att förstå vissa begrepp så som kvinnskor och sjöfruar. Man fick verkligen tänka till!

      Kul att du fastnade för maktspråket. Vi kommer fortsätta med detta till hösten :)

      Radera
  2. Det jag reagerade på var som sacha säger, att det var omvända roller. Där kvinnorna på morgonen läser tidningen, pussar mannen på kinden och går till jobbet, medan männen oroar sig över barn, hem osv. Där kvinnan hade makten. Jag reagerade också på att man använde ord som t.ex sjökvinna istället för sjöman. En kille kan ju inte bli någon sjökvinna men han kan bli en sjöman. Ordet ''man'' finns inte i texten. Det var ju utbytt mot ''dam''. Det var något som jag reagerade på...
    Jag hoppas att orden man/män/ herre inte förändras eftersom det är de orden jag har vant mig nu och det hade inte känts rätt att ändra namn för dessa ord idag eftersom det är vi män som har dominans i samhället idag, men om ett par årtionden kan de förändras.
    Ordet hen menar man att ett sådant könsneutralt ord länge har saknats i svenskan och att det här finns en språklig lucka, vilket kan jämföras med att vi har mamma-pappa-förälder, pojkvän-fickvän-partner, flicka-pojke-barn och då motsvarande han-hon-hen. Genom att använda hen på det här sättet behöver man inte säga något om kön därför att könet är främmande eller betydelselös i sammanhanget.
    Ordet ''hen'' kommer säkert att användas i framtiden men inte så mycket av oss unga som lever i Sverige idag utan de som använder ett avancerat svenskt språk. Jag använder aldrig ordet hen och kommer nog att aldrig använda det.

    Det mest intressantaste har nog varit framtidens språk eftersom den utvecklas hela tiden. Något som starkt påverkar svenskan idag och som även kommer att fortsätta att göra det i framtiden är massmedia. Varje dag ser flera tusentals svenskar på tv, läser tidningen och lyssnar på radio. Därför är det mycket viktigt att språket i media åtminstone håller en viss kvalitet. Idag är mediaspråket mindre officiellt än tidigare. På tv och radio pratar man mer på ett ''vardagligt'' sätt och i tidningen går det skrivna språket mer och mer mot att likna talspråket.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Daniel, för många intressanta tankar. Jag tror att våra "manliga" begrepp är så invanda så att en text som Egalias döttrar verkligen utmanar våra invanda föreställningar om manligt och kvinnligt. Jag tror som du att det om ett par årtionden kommer att förändras iaf i det offentliga språket men kanske inte i gemene mans/kvinnas mun. Jag tänker på så många olika yrke - såsom fotbollsspelare, polis och läkare som fortfarande trots 2013 får en att tänka på en man.

      Jag hoppas verkligen att pronomet hen kommer att användas. Men ibland har även jag svårt för det och skriver han och hon istället.

      Radera
  3. När jag läste utdraget från boken så reagerade jag på många grejer som exempelvis att det var omvända roller för mannen och kvinnan så som Daniel och Sacha även nämnde. Med omvända roller menar jag att det var kvinnorna som levde de typiska "man" livet, där kvinnorna läste tidningen på morgonen och pussade barnen och mannen på kinden och gick för att försörja familjen och mannens roll i texten var att han oroade sig för barnen och städade hemmet sådant som anses vara typiska kvinno jobb. Det jag även reagerade på i texten var att ordet man fanns inte alls, exempelvis sjökvinna istället för sjöman, det fanns även fler exempel då man hade tagit bort man istället för människor så sade de i texten kvinniskor och iställer för "man" så sade de i texten dam, så slutligen så vill jag komma fram till att de hade tagit bort alla ord som hade "man" i sig och hade gett man och kvinnor omvända roller.

    Jag tror faktiskt inte att orden män/herre/man kommer att ändras för min egna åsikt är att ingen har återigen lagt märke till detta så kallad problem, det är bara ord och själv genom mina år som jag har levt så har jag aldrig betraktat eller sett på dessa ord som ett problem eller som om ordet gav männen en sorts dominans i samhället. Jag vet att männen har en sjävklar dominans i dagens samhälle speciellt i arbetsmarknaden, men slutligen så tror jag inte det har med orden man/herre/män att göra, problemet om att männen har dominans i samhället är just från vår historia som har levt vidare än idag men dominansen har minskat väldigt mycket och klyftan mellan män och kvinnor har förminskats mycket.
    Men man vet aldrig i framtiden ifall orden tas bort eller bytts ut eftersom dagens samhälle är redan väldigt överkänsligt och över reagerande på sådana frågor så som sagt man vet aldrig i framtiden hur samhället kan se ut, men själv tror jag inte de kommer förändras för att de bara ord.

    Jag tycker att ordet hen är väldigt bra att ha ifall man ska ha det som ett könsneutralt ord dvs ifall man inte vill säga orden henne eller han så kan man använd hen då samtalet eller meningen har inget med kön att göra. Och ordet är även bra om man inte ska generalisera mellan man och kvinna då är det bättre att använda hen. Jag tror faktiskt att vi kommer använda hen i framtiden för att det är en bra grej som jag nämnde ovan, men jag tror bara de "nya samhällets folk" det vill säga den nya generationen kommer använda ordet. Vi från den gamla eller äldre generationen kommer inte att använda ordet hen eftersom vi kommer inte vara vana vid det. Och det kommer säkert ta flera tio år innan ordet verkligen kommer in i samhället och används. Jag tror även inte att unga kommer att använda ordet hen, jag tror bara de med bra och svår svenska kommer använda ordet.

    Det som jag tycker har varit mest intressant under dessa senaste veckor har varit framtidens språk. Jag tycker det har varit det viktigaste och mest spännande för att jag anser att språk måste kunna förändras för att utvecklas så som det har gjort i flera tusen år. Och det är väldigt spännande att få se hur språket förändras och se hur framtidens språk kan se ut, därför tycket jag framtidens språk har varit det mest intressantaste.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Många intressanta tankar! När du skriver följande" Jag tror faktiskt inte att orden män/herre/man kommer att ändras för min egna åsikt är att ingen har återigen lagt märke till detta så kallad problem, det är bara ord och själv genom mina år som jag har levt så har jag aldrig betraktat eller sett på dessa ord som ett problem eller som om ordet gav männen en sorts dominans i samhället. Jag vet att männen har en sjävklar dominans i dagens samhälle speciellt i arbetsmarknaden, men slutligen så tror jag inte det har med orden man/herre/män att göra, problemet om att männen har dominans i samhället är just från vår historia som har levt vidare än idag men dominansen har minskat väldigt mycket och klyftan mellan män och kvinnor har förminskats mycket. " Sätter du verkligen huvudet på spiken! Jag tänker att det just är omedvetenheten och okunskapen om hur språket befäster ojämlikhet i samhället som gör att saker och ting förblir oförändrade. Att ni nu är medvetna gör att i nu kan börja förändra ojämnlika förhållanden genom att uppmärksamma språkets befästande egenskaper. Eller?

      Radera
    2. haha hanna vad menas med att sätta huvudet på spiken?

      Radera
    3. Det betyder att man prickar rätt med en kommentar, dvs att du visar på att du förstått ett fenomen och kan ge exempel på andra situationer då detta fenomen visas. Ok?
      Bra att du frågar!

      Radera
  4. Det som jag reagerade mest på och som de flesta säkerligen gjorde var de utbytta rollerna, där kvinnan hade makten och tog i sin tur de flesta besluten medan mannen fokuserade på barn, hem osv. Egentligen ska vi inte behöva reagera på de sättet utan det bör finnas en jämlikhet mellan män och kvinnor som inte får oss att opponera på texten och även andra saker. Men tyvärr så är det inte så eftersom vi har vant oss vid det sättet samhället ser på de både könen och hur varje kön ska vara och bete sig, jag antar att det kommer fortsätta även i framtiden där männen har "makten" och kvinnor är lite mer tillbakadragna än vad männen är. Några ord som jag reagerade på var ordet "dam" istället för "man", ordet "kvinniskor" istället för "människor". Det hade jag inte tänkt på innan och anledningen till att vi inte lägger märke till det är för att vi har vant oss vid dem andra orden och de låter även bättre.
    Jag tror att orden man/herre/män kanske kommer att förändras i framtiden i och med att det redan idag finns folk som kämpar för kvinnors rätt och gör sitt bästa för att förändra på detta. Men det kommer antagligen ta flera år tills dess på grund av männens dominans i samhället som än idag lever kvar.
    Ordet "hen" är ett väldigt bra ord då man inte vill eller kanske inte får beskriva det särskilda könet som tex i tidningar eller när man ska beskriva någon utan att avslöja personens kön. Då ser det mycket bättre ut att skriva hen än han/hon. Jag antar att ordet hen kommer att användas av många i framtiden och speciellt i tidningsartiklar, det kommer visserligen att användas mest av de nya generationerna som växer upp med det och då är ordet inte något nytt för dem. Däremot är jag inte säker på om de lite äldre generationerna kommer att använda ordet. Jag tror att jag kommer att ha nytta av ordet och använda mig utav det då det kan vara till hjälp ibland.
    Generellt sätt tyckte jag att hela ämnet var intressant men det som väckte mitt intresse mest var nog maktspråk, där fick jag lära mig om att man bemöts på olika sätt beroende på sättet man talar och skriver på. Det håller jag med om eftersom det är så det är för det mesta och många kände igen sig vilket var intressant att diskutera och ta del av.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har rätt, Jasmin. Varför reagerar vi som vi gör inför texten! Helt absurt egentligen men det bevisar ju att vi, trots att vi tror att vi är jämställda, har väldigt förutfattade meningar över vad som anses manligt respektive kvinnligt.

      Radera
  5. Efter att ha läst artiklarna reagerade jag mest över de utbytta rollerna, där kvinnan tog mannens roll dvs hans makt. I artikeln fick mannen kvinnans uppgift dvs ta hand om hushållet, barnen osv.
    Jag tycker inte man bör ha en speciell mall om hur en kvinna och en man ska vara utan det ska vara jämlikt man ska kunna se på båda könen utan att påpeka om att dem beter sig på ett inkorrekt sätt. Jag anser att i framtiden kommer kvinnor alltid vara mer försiktiga,blyga och försynta tillskillnad från vad mannen är. Jag säger inte att det inte finns sådana kvinnor samt män men övervägande del säger att kvinnor är mer tillbakadragna än vad män är. Vi kommer alltid se det på detta sättet eftersom det är något samhället har byggt upp för länge sedan och jag antar att det säkerligen kommer fortsätta så.

    Så som Jasmin nämnde där uppe, har jag tillika reagerat på ordet "dam" istället för "man" och även ordet "kvinniskor" istället för "människor". Jag tyckte det lät både inkorrekt och konstigt eftersom vi är inte vana vid det.

    Orden man/herre/män kommer givetvis att förändras med tiden eftersom för varje dag är det bara fler som uppmärksammar och pekar ut det samt att det kräver en förändring.
    Jag tycker att ordet "Hen" är ett bra begrepp istället för han/hon eftersom ifall man inte vill nämna eller beskriva de könet så kan man enklast använda begreppet "hen". Det kommer användas mest för de ny kommande generationerna eftersom det tas upp väldigt mycket just nu dessutom kommer dem att växa upp med det till skillnad från oss de gamla generationen, vi är inte vana vid det och vi kommer hinna dö ut innan det sitter där. Det kommer utan tvivel vara ett mycket hjälpsamt ord för de flesta yrken och arbeten i samhället.

    Jag tycker att hela ämnet har varit intressant men det som var i högsta grad intressent var säkerligen maktspråk och anledningen till att jag tyckte det var eftersom jag kunde se många likheter mellan mig och ämnet. Detta ämnet kändes väldigt personligt vilket ibland känns lättare för en och vara med i diskussionerna. Man la även märke till saker och ting som man tidigare inte gjort vilket är en stor fördel.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Yara! Du har så kloka tankar. Jag tror däremot inte att kvinnor i framtiden kommer att finna sig i att det finns något som ska vara typiskt manligt respektive typiskt kvinnligt. Se på dig själv! Du har stark, intelligent och har huvudet på skaft. Kommer inte du uppfostra sina döttrar på samma sätt och uppmuntra dem att ta plats? Jag tror att dagens kvinnor och män är mer medvetna och därför kommer kampen för ett mer jämlikt samhälle att fortsätta.

      Radera
  6. Det jag reagerade mest på i texten var nog att rollerna var omvända , mannen uppförde sig som kvinnan och gjorde det ''kvinnor'' gör och kvinnan tvärtom. När det egentligen inte är så i den riktiga världen. Jag reagerade också på ordet ''kvinniskor'' och hur de tilltalar kvinnor som ''dam'' i texten. Det är som att de drar alla över en kam och kallar kvinnor för kvinniskor som att det är något helt vanligt. Därtill reagerade jag också på just när de snackar om att det skulle vare jättetråkigt, grått och trist ifall alla kvinnor hade det likadant och jag gillar att hon svarar att ''Det är mer grått och trist att inte få bli det dam vill!'' Eftersom att det är så det är , alla ska få bli det de vill utan att någon ska tycka något om det, könet borde inte spela någon roll.
    Jag tror att ordet man/herre/män inte kommer att förändras i framtiden eftersom det har funnits i flera år och det finns än idag och det har blivit som en vana att tilltala ''männen'' på. Det finns inga konstigheter med det men i och med att samhället förändras och vissa kanske anser att det är fel sätt att uttala sig på så kanske det ändras i framtiden , dessutom kommer det in nya ord i ordlistan därför kan det också vara möjligt att man hittar finare eller bättre ord.

    Ordet hen är bra att använda ifall man inte riktigt vill påpeka ifall det är en han eller hon man talar om eller överhuvudtaget inte menar något med kön just i det sammanhanget. Vi kommer inte använda oss utav det nu i dagens samhälle men kanske i framtiden när det har kommit in och blivit ''inne'' så kommer den nya generationen använda sig utav det ordet men det kan ta lite tid , kanske några år innan det blir en vana och många börjar använda sig utav det.

    Det som har varit mest intressant under dessa veckor har varit framtidens språk eftersom att vi har fått reflektera kring hur det kommer se ut i framtiden vilket man inte tänker så mycket på och varför engelskan är en så stor språk. Det som var intressant var också att vi fick lära oss nya ord som har kommit in i SAOLs nya ordlista där det bland annat fanns engelska och arabiska ord som vi ungdomar använder oss utav i våran vardag. Det är jättebra att nya ord kommer in i ordlistan och det svenska språket utvecklas eftersom att Sverige är ett mångkulturellt land och vi lär oss mycket av varandra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alltid lika upplyftande att få läsa dina kloka tankar! Framförallt gillar jag detta och hur du går i polemik med texten: "Därtill reagerade jag också på just när de snackar om att det skulle vare jättetråkigt, grått och trist ifall alla kvinnor hade det likadant och jag gillar att hon svarar att ''Det är mer grått och trist att inte få bli det dam vill!'' Eftersom att det är så det är , alla ska få bli det de vill utan att någon ska tycka något om det, könet borde inte spela någon roll."

      Jag tycker att språksociologi är superintressant, eftersom vi kan arbeta med att synliggöra sådant i språket som direkt kan befästa sociala skillnader, könsroller och fördomar. Kul att du med tycker det!

      Radera
  7. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  8. När jag läste texten så reagerade jag på framförallt ord som dam istället man, kvinniskor istället för människor samt sjökvinna istället för sjöman. I denna text har man bytt ut de mänskliga orden och brutit mot normerna så när man läser texten så blir man lite förvirrad innan man förstår vad det handlar om eftersom kvinnan har tagit mannens ställning i samhället och männen kvinnornas ställning. I texten finns ett citat som jag reagerade som starkast och det är ”inte ens i ett demokratiskt samhälle som vårt kan alla kvinniskor ha det likadant”. Jag tolkar detta som att i dagens samhälle ser det ut så som i texten men reflekterats i andra positioner. I verkligheten så är det männen som dominerar och även att det är ett demokratiskt land så finns det orättvisor i samhället mellan män och kvinnor som t.ex. att kvinnor får mindre lön för samma arbete. Fast kvinnor har högre utbildning och är mer dugliga i skolan så hamnar männen i topp och har de bästa jobben i samhället. Kvinnorna måste tala korrekta och kunskapsmässigt för att stå i konkurrens med männen. Jag anser att vi lever i ett sådant samhälle eftersom ifall man kollar på historian så är det männen som har grundlagd språket och utsätt männen i en hög status i samhället.

    Jag tror inte att orden man, män eller herre kommer att förändras i framtiden eftersom det är ord som länge har grundat det svenska språket. Det är självklart nya ord kan komma in men att förändra skrivspråket är inte särskilt lätt eftersom alla språk har ett ursprung och grund som inte kan ändras. Det enda som kan ändras i ett språk är begrepp och nya ord tillkommer. Man måste i ett språk bevara allt de gamla för att språket inte ska utrotas och slås ut av andra mäktiga språk som ex. engelska, tyska, franska och spanska. Ifall man förändrar orden så kommer man inte uttrycka sig lika bra med andra ord och då kommer de som får uppleva den förändringen att drabbas av språket och det kommer inte uttrycka sig hur de vill.

    Ordet hen är ett nytt pronomen och sedan 1600- talet har vi inte fått in nya pronomen. Språk delas upp i olika ordklasser alltså öppna ordklasser där nya låneord uppstår i ett språk. Men vi har även slutna ordklasser där vi har bland annat pronomensystemet. Det menas att vi har de ord vi har i just den ordklassen. Därför lånar man inte in nya eller konstruerar nya ord. Eftersom man skriver om en person utan att ange personens kön. Istället för att skriva han eller hon så kan du bara använda order hen. Ifall man är trans så vet man inte riktigt om man ska kalla den personen för hon eller han och då är det mycket enklare att bara säga hen.
    Jag anser att hen kommer att användas i framtiden eftersom de gör språket rikare och friare. Redan idag används ordet i tidningar, böcker och artiklar. Det är även ett ord som underlättar det svenska språket vilket är ju bra som ex. småbarn brukar oftast säga fel när det gäller han eller hon. De säger han till en tjej och ordet hen kan ju användas och då blir det inget fel på språket. Jag hävdar även att det är ett ord som det faktiskt finns behov av i framtiden.

    Det jag tyckte var mest intressant var maktspråk eftersom det var spännande att få vet hur olika språk har olika värde. Även att man måste anpassa sig till vem man talar och att du blir bemött på olika sätt beroende på hur du talar samt att vi påverkas av omgivningen vi lever i beroende på hur vi talar språket. Den första diskussionen vi hade om språk väckte mitt intresse mest eftersom vi alla i klassen var öppna och talade om språkets historia och hur vi själv betraktar språket.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mycket intressant om pronomen och ordklasser, Ardita! Vilken källa har du använt?

      Radera
  9. Hur talar vi:

    Efter att vi hade läst texten högt så reagerade jag främst på att det fanns konstiga och annorlunda ord som man aldrig har hört förr, som t.ex. dam istället för man, sjökvinna- sjöman eller kvinnoskor – människor. Men det som var ytterligare spännande i texten var att kvinnorna dominerade, det var kvinnorna som hade makten medan männen inte vågade visa sig och säga vad de tyckte och tänkte. Kvinnorna tog mannens roll i texten och beskrev sig själv hur det var och vara en man och vad deras uppgift var. Typ i texten så fick mannen ta hand om barnen och lagade mat osv medan kvinnan jobbade tog hand om ekonomi, allting var konstigt fast på ett bra sätt. De vill visa att kvinnorna kan göra det en man gör och att de är lika värda oavsett kön. Men i dagens samhälle så kan man tydligt se att män har mer dominans och att kvinnorna får vara mer tillbakadragen eftersom de har mer makt. Fast än en kvinna är utbildad och har samma jobb som en man så tjänar de inte lika mycket d.v.s. att man skiljer mycket på män och kvinnor och deras förhållande i samhället.

    Jag anser att orden man/herre/män kommer inte förändras mycket i framtiden eftersom man vill ha kvar det förflutna som man har kommit på och att man vill bevara det gamla ordspråket. Dessa orden är ord som är standard ord och vårt språk så vi kommer ha kvar de så som alla andra ord men det kommer komma ny ersättnings ord, precis som det alltid händer. Förr så använde man ordet herre nu ändvänder man mer man/män så det kan komma nya ord men man vill inte heller ta bort det gamla som har funnits länge så dessa ord kommer inte förändras.

    “Hen” har fått mycket kritik i media av olika profiler som tycket att ordet är diskriminerande. Han och hon används dagligen som vanligt utan att folk reagerar, så varför skall inte hen kunna användas utan att någon kritiserar det. Det är ju normalt att man inte vet hur man ska tilltala en person som man inte vet könet på, hen blir enligt mitt perspektiv ett perfekt uttryck, bara om personer inte tycker det är illa berörande. Jag har inga problem om nästa generation använder ordet hen för ja tror det kommer utvecklas och att det kommer inte klassas som ett nedtryckande ord. Det är bättre att man kallar personer för hen, istället för att man säger något nedtryckande som tyvärr är vanligt i dagens samhälle.

    Det som jag har lärt mig mest under dessa veckor vi har arbetat med ”hur talar vi” har varit maktspråk eftersom det var en intresseväckande lektion där alla var med och diskuterade och berättade sina olika tankar och åsikter om just olika situationer, hur man blir bemött om man talar ett visst språk, att man ska anpassa sig till vem man talar eller om det just beror på med vem man umgås. Det var roligt att dela med sig och höra andras perspektiv utifrån de frågor vi fick svara på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alltid lika trevlig att läsa dina kommentarer, Emine. Jag håller med om att texten utmanar våra föreställningar och att det kändes helt bakvänt att läsa. Man fick liksom tänka till rejält för att överhuvudtaget hänga med. Det å andra sidan visar ju på hur språket befäster våra invanda föreställningar om manligt och kvinnligt. Kul att du drar paralleller till kvinnans situation på arbetsmarknaden. Intressant är ju också att ju mer en kvinna lyckas med sin karriär ju mer manlig blir omgivningen och att kvinnor måste spela på männens planhalva.

      Radera
  10. Jag reagerade ganska mycket på hur könsrollerna i texten är utbytta och hur man byter ut “man” mot “dam” tex “dam ska inte göra så”. Jag tror att min reaktion gentemot detta visar hur pass mycket vi påverkas av att alla orden är på något sätt maskulina, eller så är det helt enkelt bara för att vi är så pass vana vid att det är så. Jag reagerade även på könsrollerna, stereotypen av samhället är att mannen ska försörja familjen medans kvinnan är hemma, så det såg otroligt konstigt ut när det var tvärtom i texten. Hade man inte skapat en sådan stereotyp av männen och kvinnorna förr i tiden så hade vi nog reagerat annorlunda idag när man läser sådana texter.

    Jag tror inte att orden man/herre/män kommer att förändras i framtiden då det är ord som grundar det svenska språket. Förr i tiden användes orden möjligtvis för att visa att mannen har högre ställning än kvinnan i samhället, då man levde i ett patriarkat. Idag är det mer jämställt och orden används inte längre i samma syfte. Att ändra på orden hade blivit svårt då vi ändå är ca 9 miljoner invånare i landet som använder orden och det har följt med oss allihopa sen grunden så att säga. När man säger “man” i en mening tänker man inte på att syftet med meningen är riktat mot det maskulina könet.

    Ordet hen är otroligt bra att ha i samhället, det är bara konstigt att det ej finns med i ordlistan ännu. Ordet hen är bra då många vill vara anonyma i tex media, sociala nätverk eller när man talar om någon med skyddad identitet. Jag läste en artikel som just handlade om detta, där stod det ”Södra Latins gymnasium på Södermalm i Stockholm skaffade ett könsneutralt omklädningsrum – där alltså alla ”hens” kan känna sig hemma. Vi har ju som alla vet i dagens samhälle en grupp personer som inte vet eller känner till om de är en hon eller han.
    Jag ser detta som ett helt fantastiskt initiativ, och ännu härligare att den kommer från en skolledning. Däremot har jag svårt att tyda deras begrepp könsneutralt. Betyder det att vem som helst får använda det, eller är det endast för transpersoner? Väljer man att exkludera icke trans eller är det könsneutralt på alla plan?
    Många menar att trots sin sexuella läggning så har man fortfarande ett kön. Ok… Vad är, att vara ett kön? Ens kön är inte ens identitet. Och därför tycker jag det är bra att samhället har infört ett nytt pronomen, ingen ska behöva få känna sig utstött i dagens samhälle. Många blir furiösa över patriarkatet, varför då förhindra pronomet “hen”?

    Under dessa veckorna som vi studerat språksociolgi fann jag hela kursen otroligt intressant och spännande. Det jag mest tyckte om var genusperspektiv och framtidensspråk. Att jag tyckte om genusperspektiv mest är kanske svårt att missa då jag har mer argument och mer att säga när det gäller just genus än i andra kategorier. Ett bra exempel är just mitt svar på ovan fråga samt att vi gjorde ett vetenskapligt arbete om jämställdhet förra terminen, man kan säga att jag är mer insatt när det gäller genus och finner det mer intressant. Otroligt bra och fängslande kurs!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Azra, du lägger ett intressant metaperspektiv på din reaktion på texten Egalias döttrar. Dessutom tycker jag det är beundransvärt hur du knyter an problematiken kring könsroller till andra texter du har läst. Bra (som vanligt ;)

      Radera
  11. Det jag reagerade på i texten var främst det ombytta roller i samhället, sättet kvinnan tilltalade mannen och hade mer makt. Hon pussade mannen på morgonen och gick till jobbet medan mannen tog han om hushållet. Jag blev förvirrad eftersom författaren bryter normerna och jag kopplade inte i början, då förstod jag hur mycket vi påverkas av att orden på sätt och vis är maskulina. I texten reagerade jag dessutom på hur man använder ordet ”dam” istället för ”man” och ”kvinniskor” istället för män-niskor i meningar och på så vis förstår man att kvinnorna dominerade samhället eftersom språket anpassade sig efter dem. Även att det stod sjökvinna istället för sjöman d.v.s. att det är riktad mot det feminina könet. I slutet av texten stod det att pojken inte skulle drömma så högt utan istället välja något ”vanligare,enklare”. I dagens samhälle är det så att det arbete som kräver högre utbildning som t.ex. pilot, rektor, chef och sjömän brukar oftast vara män och de enklare jobben brukar utföras av kvinnor. Det är jämställdhet men jag tycker att kvinnorna fortfarande ligger ett steg under männen.

    Jag anser att ordet man/herre/män inte kommer förändras eller tas bort i framtiden eftersom det har används väldigt länge och är grundspråk. Som vi har diskuterat i klassrummet som tillkommer det nya ord och begrepp regelbundet, men jag tror inte att själva grammatiken kommer att förändras. Jag anser inte att det är några bekymmer att dessa ord används eftersom jag själv aldrig har betraktat eller haft funderingar kring orden eller att det har inflytande på mannens övermakt i samhället. Men jag hävdar att man faktiskt blir påverkad av dessa ord även om man inte lägger märke till det som t.ex. sjöman, varför ska det vara riktad mot männen?
    Männen har alltid haft dominans i samhället så om kvinnorna vill reformera detta måste de skapa en revolution eller något liknande.

    Hen är ett svensk könsneutralt personligt pronomen. Jag tycker att ordet hen är ett lämpligt och nyttigt ord. Hen står alltså för henne och honom tillsammans. Jag tycker att det är bra för att ifall man vill vara anonym är det passande men också när könet inte spelar någon roll för att språket styr tanken enligt mig. Hen kan också användas om personer vars kön talare inte känner till könet. Ordet har både fått positiv och negativ kritik då hen kan anses vara eländigt. Jag tycker att ordet hen kan sammankopplas med en ökad jämställdhet eftersom könet inte skall spela någon roll. Jag anser och hoppas att hen kommer tillägas i det svenska språket så småningom, det används redan en hel i artiklar och sociala nätverk. Jag tycker att det gynnar det svenska språket, och det kommer finnas behov av det i framtiden.

    Jag tycker att hela kursen har varit fantastiskt intressant och rolig. Jag tycker att maktspråk har varit det ämne jag gillade mest eftersom jag insåg hur mycket makt språket har och hur det påverkar oss dagligen. Jag tycker det är väldigt bra att känna till språksociologi. Det är ett ämne som jag tycker om att engagera mig i och är intressant att resonera kring. Jag tycker att du och Anna har gjort det väldigt fascinerande för oss eftersom detta ämne också hade kunna väldigt tråkigt och ointressant men jag gillade att vi diskuterade i klassrummet o väldigt mycket kring våra egna åsikter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Snyggt, Merita! Gillar följande analys: I texten reagerade jag dessutom på hur man använder ordet ”dam” istället för ”man” och ”kvinniskor” istället för män-niskor i meningar och på så vis förstår man att kvinnorna dominerade samhället eftersom språket anpassade sig efter dem. ". Precis så! Vi har manliga uttryck i vårt språk eftersom det har (är) en manlig värld. Jag hoppas och tror att det även på språket ska synas att vi nu även har en värld som styrs av kvinnor.

      Radera
    2. Tack för ditt beröm :)

      Radera
  12. Det jag reagerade mest på från texten var hur den beskrev hur dagens samhälle är, fast tvärtom. Kvinnan var mer dominant och visade att det var hon som hade makten. som Sascha nämnde tidigare så var mannen lite mer tillbakadragen och vågade inte säga ifrån så mycket. Det jag reagerade också på var hur dem hade ändrat på ord som sjöman till sjökvinna , dessutom så använde man inte ordet ”man” i texten utan använde ”dam”. Detta låter väldigt annorlunda för man är så van vid ordet ”man”.
    Jag tror inte att ordet man/herre/män kommer att förändras i framtiden för att det är något som vi har använt i flera år och kommer förmodligen att fortsätta så. Det krävs fler kvinnliga gestalter i ledande positioner för att kanske eventuellt kunna ändra på könssegregeringen/klyftor mellan män och kvinnor. Man kanske kommer att byta ut dem till feminina ord. Som t.ex. kvinn—iskor som stod i texten. Detta lätt ganska bra tycker jag.
    Jag tycker att Ordet hen är ett väldigt bra ord för att man fokuserar inte på könen utan yrket som personen har. Jag tror också att vi i framtiden kommer att börja använda ordet hen eftersom inte kommer lägga mycket uppmärksamhet till könen i utan personen generellt. Det är absolut något som vi kommer att föra vidare i framtiden.
    Det som har varit mest intressant under dessa veckor har däremot varit maktspråket. Jag tycker att det hur vi som människor talar som individer och hur vårt umgänge kan påverka vårt sätt att tala. Och hur man blir bemött av olika människor beroende på hur man talar. Vilket kan vara ens chef, lärare eller arbetsgivare. Det väckte mitt intresse och gav mig ett annat perspektiv på språket.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mycket intressant tanke: "Det krävs fler kvinnliga gestalter i ledande positioner för att kanske eventuellt kunna ändra på könssegregeringen/klyftor mellan män och kvinnor." Precis så, ju mer plats kvinnor tar i samhällslivet och i det offentliga rummet desto mer påverkas språket. Detta gör att vissa språkliga uttryck inte längre passar.

      Radera
  13. Det jag mest reagerade på hur rollerna är utbytta. Det kändes rätt så konstigt att läsa en text där det står kvinniskor istället för människor dam istället för man. Man blir lätt så förvirrad och inte förstår texten direkt. Jo, för att man är van vid dagens språk, att man läser samma sak hela tiden utan problem och kanske utan att tänka efter. Jag reagerade även på att kvinnan hade makten istället för mannen, att mannen ska ta hand om hushållet och kvinnan jobba.

    Jag tror inte att orden man/herre/män kommer att förändras i framtiden eftersom det är som grundspråk nu, så jag tror att det blir lite svårt för att ¨vi¨har även vant oss vid detta. Men jag tror att sjuksköterska kanske ändras i framtiden eftersom man får just den tanken att det är en kvinna. Som vi tidigare hade läst om städerskorna som tyckte att det var racistiskt att kalla de för det och istället kalla de för lokalvårdare. Jag tror att många sådana ord kommer att förändras.

    Jag tycker att ordet hen är mycket bra eftersom man behöver inte säga en man eller kvinna utan hen.Hen är som han/hon så det är ganska nära. Det kan vara bra och använda när man inte vill säga vem det är för person (man/kvinna) utan man själv kan tänka efter och säga.
    Jag tror inte att vi kommer att använda ordet hen i framtiden. Man brukar ju säga han eller hon hela tiden.

    Jag tycker att maktspråk har varit ett intressant ämne att snacka om eftersom man man kan tolka folk på hur de pratar och beter sig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för dina tankar. Jag tror liksom du att språket kommer ändras i eftersom vi har ett mer pluralistiskt samhället och mer avancerade arbeten, vilket gör att vissa begrepp inte pasar in längre.

      Radera
  14. Texten väckte en hel del nya tankar. Jag reagerade mycket på bland annat de "manliga" orden vi har i vårt språk som jag annars aldrig tänkt på, t.ex. MAN gör något. I texten sa de dam istället för man, alltså dam gör något. Det var ju också ombytta roller i texten, i en "vanlig" text är det kvinnan som sitter vid frukostbordet när mannen ska till jobbet men så var det inte i denna texten. Jag förstår att det är viktigt att vi har "jämställt" språk, men vad är ett jämställt språk egentligen? Det har blivit så att man säger man istället för dam, men säger man dam så är det ju inte heller jämställt då kvinnan sätts i "fokus", eller sjuksköterska istället för sjukskötare. Jag tror att ju större vikt vi sätter på genusperspektiv i vårt språk desto större blir klyftan mellan de olika könen, alltså de olika genusperspektiven i vårt språk har aldrig varit något jag tänkt på förrän jag läste texten.
    Jag anser att det svenska språket är väldigt brett och liksom andra språk har stor historia, där i bland ordet man. Jag anser inte att ordet man eller andra könsrelaterade ord bör "raderas" från våra ordböcker då de här orden visar språkets historia och inte behöver vara så könsrelaterade som man egentligen gör de, varför göra en så stor sak av några ord? Tänk istället på att sådana könsrelaterade ord inte utvecklas inför framtiden. Dock tror jag att orden eventuellt kommer "raderas" från våra ordförråd, precis som andra ord, då folk istället kommer användas sig av mer könsneutrala ord som t.ex. hen. Precis som jag också nämnde bör vi istället fokusera på att utveckla könsneutrala ord.
    Ordet hen anser jag är ett steg in i det mer könsneutrala språket som vi talar om, ordet beskriver också det jag menar med att utveckla könsneutrala ord som skapar ett mer jämställt samhälle för det är ju sant; "Be the change you wish to see in the world" - Mahatma Gandhi.
    Önskar vi en förändring i språket så bör vi ju ta ställning redan nu och siktar vi för ett jämställt samhälle så har språket stor betydelse då vi uttrycker oss genom språk. Att vi dessutom kommer använda mer könsneutrala ord i framtiden är också sant då vi redan nu lär oss hur ett jämställt samhälle bör se ut.
    Det vi har gjort de senaste veckorna har varit väldigt intressant då det alltid är intressant att förstå hur vi egentligen fungerar, vårt språk. Dock måste jag säga att det mest intressanta varit genusperspektiv då jag aldrig funderat på det tidigare, att säga man har alltid varit en självklarhet för mig och det kommer nog kännas jobbigt att hela tiden få "skuldkänslor" när jag säger ordet.

    SvaraRadera
  15. Genom att läsa denna text, kändes det direkt att det var något fel med texten. Jag ville bara rätta till den, alla ord som sjökvinna,dam och kvinniskor. Jag reagera på det stark eftersom det är något vi alla är vana vid att säga sjöman-sjökvinna, människor-kvinniskor eller man-dam. Att läsa en text där dom har bytt om rollerna, känns bra. Att se en text där kvinnan dominerar över mannen är ovant, vi är vana att mannen är dominerad i samhället när det gäller jobb,språket och en massa andra grejer. I texten har dom gjort att det är kvinnan som läser tidningen går till jobbet och har ansvar för ekonomin medans mannen är den som tar hand om hushållet och barnen och är tilbaka dragen och allt som handlar om kvinnor varderas ganska lågt. Vilket gör att man blir förvirrad, i flera hundratals år har vi lärt oss att det är mannen som har makten och det är ingen som har reagerat på det så värst. jag förstår inte varför vi reagerar på denna texten egentligen när vi tror att vi är jämställda och det enda vi pekar ut i texten vad som är typiskt för män och vad som är typiskt för kvinnor.

    kanske om några generationer kommer orden man/herre/män att ändras men inte dessa aktuella åren eftersom mannen är fortfarande dominerad i samhället och det kan göra att det skapas en viss stämning i samhället ifall vi skulle ändra på dom just idag.

    Ordet hen tycker jag är ett väldigt fint sätt att visa att samhället är jämställt men dock är det inte många som använder det eftersom vi är så upptagna och fasta vid vad som är femenint och maskulint. Hen är ett ord som borde användas mer, t.ex i medier tidningar osv. Dagens generationer använder inte sig av hen men ifall vi kollar framåt kan det finnas en chans att dom framtida generationerna använder det.

    Det har varit intressant med framtidens språk eftersom det är intressant att se hur språket utvecklas.Det har varit intressant att vi har fått lära oss nya ord, och har kunnat se att Sverige har blivit ett mer mångkulturellt land där arabiska och engelska ord förekommer.


    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Lara. Jag tror liksom du att det kommer att ta generationer att förändra på samhälle och språk. När kvinnor har samma villkor som män kommer våra språkliga uttryck och begrepp också att förändras. Kanske är vårt sätt att benämna saker ett bevis på hur det är ställt med jämlikheten i omgivning? Vad tror du? Hen är ju kanske en början...

      Radera
  16. Jag läser era inlägg och jag har inte ord för hur imponerad jag blir! Era reflektioner är på en hög nivå, ni är öppna för att utvidga ert tankesätt och ni tänker kritiskt och analyserande.

    På tal om social konstruktion vill jag utmana er lite till. På 1700-talet var färgen rosa förknippat med mannen, det var manligt att bära rosa kläder. Idag, som ni alla känner till, förknippas färgen rosa med kvinnan. Se bara på barnleksaker, blått till killar och rosa till tjejer. Detta visar tydligt hur normer och ideal är socialt konstruerade, föränderliga, ständigt skapade av oss människor tillsammans. Vilka egenskaper, färger, kläder, ord, yrken, beteenden kommer i framtiden att förknippas med män och kvinnor?

    Det har varit en ära att få undervisa i er klass.Jag har lärt mig massor av er som jag kommer att bära med mig tills jag är färdigutbildad lärare. Jo förresten,jag kommer på ett ord: Fantastiskt!

    SvaraRadera
  17. Under läsningen av utdraget från boken som vi fick, reagerade jag väldigt starkt på de utbytta rollerna. Jag till och med blev förvirrad i början eftersom jag inte förstod att könsrollerna var utbytta. Det kändes som om texten var skriven till att vara provocerande och utmanande den till och med retade mig på något sätt, att kvinnan är den dominerande är vi inte vana vid i dagens samhälle, att det är hon som lämnar hemmet under mannens kontroll och går ut för att jobba är inget man ser dagligen. Att ordet DAM användes istället för MAN var mycket konstigt för ögonen att se. Sjökvinna, kvinniskor alla dessa ord var för det mesta roliga att läsa efter att man förstått att rollerna var ombyta i texten, personligen reagerade jag inte på dessa ord på ett positivt sätt. Varför ska man idag hänga sig på någon som har funnits under flera decennium, jag tycker inte det har något med jämställdheten mellan kvinnan och mannen. Att ord som slutar eller börjar maskulint är de dominerande har inget med kvinnan att göra. Om man fortsätter vara så petig så kan det finnas en stor chans att dessa ord förändras i framtiden, ur egen åsikt så tycker jag inte man borde ändra så stort i ett språk.

    Med ordet HEN vill man utrota HON och HAN och det tycker jag inte är ok alls, det kan vara bra att man använder ordet HEN när man skriver för det kan underlätta för skribenten istället för att skriva HAN, det känns som om vi är i en ond cirkel som aldrig tar slut då det gäller könsrollerna i språket. Så länge HEN används då man både menar HAN och HON då är det ett perfekt ord, men att alltid använda sig av det känns inte bra. För varför ska man vilja utrota MAN och KVINNA? Vi finns och är inte lika i mycket.

    Jag tror att det könsneutrala ordet HEN kommer användas i framtiden, jag hade velat använda det när jag skriver istället för att använda ordet HAN.

    Jag kan inte bestämma mig om vilket som varit mest intressant under dessa veckor, om det är framtidens språk eller genusperspektivet. När det gäller framtiden språk. så har jag faktiskt aldrig funderat på hur språket förändras under tiden och hur den kommer att förändras så det kommer bli roligt att se hur vi i framtiden kommer att tala. Genusperspektiv har jag alltid haft tankar kring, så jag alltid funderat varför just MAN/HERRE/MÄN, men efter att ha läst om det och blivit undervisad så har mina tankar ändrats kring detta begrepp. I allmänhet har ämnet språk varit mycket trevligt att bli undervisad i och tiden gick så fort eftersom det var roligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med dig, Shahd, visst var det en förvirrande text och man fick anstränga sig maximalt för att hänga med. Jag tror liksom du att författaren till texten vill utmana och provocerad genom att visa på hur normerna i samhälle kan vara begränsade för kvinnor. Ingen har ju funderat på varför männen ska ha alla fördelar och inte kvinnorna!

      Jag tror att den manliga normen är så förhärskande i samhället att ingen reflekterar över det. Därför känns texten utmanade. Men ska det vara så?

      Det känns konstigt med nya begrepp så som hen för saker och ting som funnits i språket länge. Jag håller med men tror liksom du att vi måste förändra eftersom vi har en annan samhällsordning idag :)

      Tack för dina tankar, Shahd!

      Radera
  18. Vad jag personligen finner väldigt intressant som jag reagerar på är förhållandet mellan sonen och mamman i denna text. Hon tillrättavisar sin son på ett väldigt obegripligt hårt sätt ”Det är trots allt män som avlar barn” och sätter helt enkelt en gräns för honom om vad han kan uppnå. Denna situation utspelar sig varje dag i våra skolor, arbetsplatser helt enkelt vårt samhälle man liksom hänvisar tillbaka till orsaken till kvinnornas existens för att stoppa de för att nå framgång.


    Jag är övertygad om att ord som man/herre/män kommer inte förändras i framtiden på grund av att dessa är standard ord i det svenska språket. Om man kollar vidare på det så är inte många människor som är medvetna om att dessa ord alltid utgår från det maskulina.


    När jag först hörde talas om ordet hen var ganska negativ inställd på grund av att argumenten som människorna som ville införda det här ordet in till det svenska språket var inte starka. Men efter ett tag när ordet började användas i tidningarna och man stödde på de på det många gånger i sin vardag blev det acceptabelt.


    Det här ordet hen kommer att användas flitigt i framtiden på grund av att vi börjar bli ett allt mer öppet samhälle.


    Det mest intressanta har varit maktspråk för att det varit en tankeställare för mig som person att verkligen fatta att makt kommer i alla former men även att språket har en sådan enorm inflytelse på oss som människor. Jag reflekterade över det här efter att jag varit på möte med stadsförvaltningen för planering av ett torg i ett av Malmös mest utsatta områden. Kommunens representanter talade på ett sätt de uttryckte sig väl men även det var som var tydligt i deras språk att det var dom som hade faktiskt makten i det här mötet.


    SvaraRadera
  19. Tack, Zeinab! Du pekar på många intressanta saker i din kommentar. För det första tror jag liksom du att i alla former av offentliga rum som du räknar upp innebär någon forma av begränsning eller anpassning från en individs sida. Detta för att falla inom en social norm. Rätt eller fel? Nödvändigt, kanske.

    För det andra tror jag även att inte att alla herre- och mansord kommer att ersättas över en natt. Detta för människor inte är speciellt medvetna om dess ursprung och innebörd.

    Kul att du kan koppla din undervisning i maktspråk till en verklig situation verkligen. Bra för dig som rör dig i så många olika rum i samband med din förening. Heja dig!

    SvaraRadera
  20. Jag personligen tycker att kvinnor bör ha samma språk idag med tanke på man försöker ha det så jämställt så möjligt mellan kvinnor och män. Det jag märkt är att män har mer så kallat språkfrihet än kvinnor, det vill säga att män kan säga mer saker än kvinnor för om kvinnorna säger dessa speciella ord så kanske de anses som mer aggressiva medans männen då fortsätter anses "normala". Ett annat exempel är kärleks livet, om en kille har två tjejer som han dejtar anses han som playboy men om en tjej har två killar anses hon som ho*a. Detta är något som jag har reagerat stark på med tanke på att detta kan vara ett bevis på att kvinnor inte har lika mycket "frihet" som män (Man ska inte gå på två kaniner för då minskar chansen stort att man missar båda så det är bättre att gå på en) och att kvinnor får högre krav i samhället att uppnå annars kan den kvinnliga individen anses som något dåligt.

    Jag hoppas att detta kommer förändras i framtiden men det kommer bli en lång och svår process för man måste först förändra människors syn på de olika könen sen behålla det så.

    Ordet hen, även kallat "tredje könet", kan vara något dåligt ord idag med tanke på att det är en blandning av kille och tjej men kanske inte om typ trettio år. Ordet hen kanske kommer ursprungligen från Västerländska människor som då är stereotypiska mot Asiatiska människor för en del Västerländska människor tror då att många kvinnliga asiater är då män.
    Jag tror att ordet hen kommer användas som ett mer neutralt ord i framtiden då förhoppningsvis samhällets syn på de olika könen har ändrats.

    Det som har varit mest intressant har varit hur samhället ser på de olika könen, varför det är så och hur framtiden kommer se ut inom den kategorin.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar ditt uttryck "språkfrihet", Martin :) Det har jag inte tänkt på att det skulle uppstå en förvirring över folks kön om man använder ordet hen, fast jag hänger inte riktigt med i ditt resonemang. Vill du utveckla?

      Radera
  21. Det jag märkte med texten var att man hade bytade könsroller, det var så för bara 30 år sedan så hade inte kvinnan någon makt alls.
    Jag blev väldigt förvirrad när jag läste texten eftersom att man sa sjökvinnor istället för sjömän och kvinniskor istället för människor. Det är ju så att männen har mest makt i samhället fast Sverige ligger rätt bra i skalan med kvinnor och mäns rättigheter,
    men inte så bra att det är helt jämlikt. ord som sjökvinna borde finnas eftersom att man diskriminerar en kvinnas rättigheter genom att kvinnans jobb heter sjöman, om man tänker på detta så är det endast män som skulle få arbeta som detta, kanske bara är jag som tänker på detta sättet men tycker och hoppas i framtiden att det kommer finnas ord som sjökvinna. texten var väldigt förvirrande i början och jag hörde att man nämnde DAM mycket mer än MAN. I nutid så håller länder som Sverige på att förbättra jämställdheten mellan män och kvinnor.

    Att man bytade ut man mot dam kan vara väldigt förvirrande eftersom att man då måste säga ''så får DAM inte göra'' detta låter inte alls bra utan om man säger ''så får MAN inte göra'', men detta är nog eftersom att vi växte upp med detta och det är inget man någonsin skulle kunna byta ut. Mannen har haft för mycket makt och då har man lagt till ordet MAN i det mesta.

    Ordet hen tycker jag borde finnas eftersom att då kan man inte diskriminera någon efter deras kön. Det skulle vara dåligt på ett sätt eftersom att tidningar och tv nyheter inte skulle kunna säga/skriva mer specifikt vad och vem det var som gjorde något.

    Köns diskrimineringen i vårt och alla andra länders samhälle är VÄLDIGT dålig tar ett exempel. Om en kille är med massor av tjejer så kan det se ut som en bra grej killen kan bli kallad playboy då,
    men om en tjej gör detta så kallas hon antingen ho*a eller smuts.
    Om man tänker på detta så kan man se MASSOR av skillnader i vårt samhälle.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ''om man tänker på detta så är det endast män som skulle få arbeta som detta''

      Eftersom att jobbet heter sjöman, borde vara att det finns sjökvinna/sjödam och sjöman

      Radera
  22. När jag läste texten så tog det ett tag för mig att förstå alla de konstiga orden som fanns där. Ord som kvinniskor och sjökvinnor. Jag förstod sen att i denna testens samhälle så var det lite omvänt. Kvinnorna gick ut och jobbade och försörjde familjen medans mannen stannade hemma och lagade maten och tog hand om huset.
    Männen hade nästan ingen makt alls och hade inget att säga till om i samhället, det var helt enkelt Kvinnan som styrde.

    Jag är ganska säker på att män/herre/man inte kommer att springa iväg någonstans i framtiden, dessa ord har blivit standard för det svenska språket och jag tror inte det är något man ändrar så enkelt.

    Ordet "hen" tycker jag är otroligt löjligt. Det heter pojke och flicka, han och hon. man ser det som standard att killar tycker bilar,spel och färgen blå är häftiga och tjejer tycker om rosa och gillar fina kläder och leker med dockor. Men tjejer kan också tycka om bilar och spel, killar kan gilla rosa och fina kläder, men det heter fortfarande han och hon. Är "hen" ett riktigt ord ens?

    Det som jag tycker har varit intressant har varit att se hur samhället verkligen ser på de olika könen och till exempel hur man ska prata beroende om man är kille eller tjej.

    SvaraRadera