Idag ska vi sammanfatta allt vi lärt oss om språklig
variation.
Lektionsmål: Få förståelse för hur språklig variation kan hänga ihop med socioekonomisk bakgrund, kön och geografisk härkomst.
Språkmål: Kunna diskutera och reflektera
kring språklig variation utifrån egna erfarenheter, texter och avsnitt ur Värsta språket.
Hur skulle en sammanfattning av våra veckor med språksociologi lyda? Gör en sammanfattning i par och använd er av nyckelbegreppen som vi stött på i undervisningen nedan:
Språksociologi
Språklig variation
standardsvenska
dialekt
dialekt
sociolekt
kronolekt
sexolekt
anglifiering
anglicism
domän
Lingua Franca
genusperspektiv
stereotyp
norm
klassperspektiv
socialt konstruerat
socialt konstruerat
http://www.svd.se/kultur/klasskillnader-syns-i-spraket_4121435.svd
http://www.unt.se/uppsala/vilken-makt-har-ditt-sprak-697313.aspx
http://www.ne.se/ur/program/104315/avsnitt/580081/
Maktspråk:
http://www.ne.se/ur/program/104543/avsnitt/275055/
Ungdomsspråk:
http://www.ne.se/lang/ungdomsspr%C3%A5k?i_art_id=335745&originalURI=/lang/ungdomsspr%C3%A5k&mode=print
http://www.svd.se/kultur/sprakspalt/ungas-tal-ar-mer-an-bara-slarvigt_5816907.svd
Framtidens språk:
http://www.dn.se/kultur-noje/debatt-essa/svengelska
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar